כל דבר שמרגיז אותנו באחרים יכול להוביל אותנו להבנת עצמנו

אי שליטה בכעסים זה אחד הדברים ההרסניים שיש לנו והתוצאה הרבה פעמים אף עלולה לגרום לנו להתחרט על כך זמן רב לאחר המקרה. כעס הוא רגש עוצמתי מאוד ולכן קשה להימנע ממנו, אבל החדשות הטובות הן שבעזרת טיפול ניתן ללמוד לנהל כעסים ולהגיע למידה גבוהה של שליטה בהם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא כטיפול היעיל לשליטה בכעסים וזה בשל כך שהוא פועל בכמה מישורים:
1. הבנת מקור שורש הכעס, אותו מקור שמעורר כל כך את המטופל בסיטואציות מסוימות.
2. לימוד ופיתוח אסרטיביות- כעס משמעותו שאדם פועל באגרסיביות ופוגע בסביבה שלו, ההיפך מכך זו פסיביות שהמשמעות שלה זה לתת לאחרים לפגוע בי, פעמים רבות מה שקורה לאדם זה שהוא שותק ושותק עד שאינו מסוגל יותר וממש כמו הר געש מתפוצץ על הסביבה שלו בפרץ אגרסיביות, המפתח להצלחה כאן היא לפתח אסרטיביות שמשמעותה לעמוד על הזכויות שלי ולומר את דעתי מבלי לפגוע באחר, זה אחת המיומנויות שהכי עוזרות לשליטה בכעסים.
3. החלפת פעולות כעס בלתי אפקטיביות עם תקשורת ברורה ויעילה המניבה תוצאות טובות הרבה יותר.
4. הבנה של הרגש העמוק יותר שמסתתר מאחורי הכעס (חרדה, דכאון) וטיפול גם בו.
5. סולם כעסים ותרגול סיטואציות כדי להטמיע את המיומנויות בחיי המטופל.
6. זיהוי המחשבות האוטומטיות מגיעות לפני ההתפרצות והחלפתן שמחשבות יעילות יותר.

מה שמאפיין את הטיפול הוא בעיקר שאילת שאלות מצד המטפל, כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי דוגל בכך שהתשובות נמצאות אצל המטופל והמטרה של המטפל הוא להנחות ע”י שאילת שאלות, כשהתשובות מגיעות מהמטופל יש לכך אפקט הרבה יותר חזק לשינוי, לזה מלווים גם תרגילים וכלים וכמובן גם ניסויים התנהגותיים להטמעה בצורה הדרגתית בחייו של המטופל.

במשך הזמן נבנה הביטחון ונרכשת היכולת להשתמש בשיטות חדשות ויותר פרודוקטיביות לניהול כעסים, אך כדי שהטיפול באמת יהיה יעיל דרוש שיתוף פעולה בין המטפל למטופל בזמן הטיפול וגם לאחר הטיפול כשהמטופל מקבל אימונים לבית שעליו לבצע בעצמו כמובן לפי התקדמותו ומוכנותו.
 טיפול בשלביו המתקדמים מוביל לשליטה בכעסים באופן עצמאי, ללא צורך בתמיכתו של המטפל. בסופו של טיפול מוצלח בניהול שליטה בכעסים, ניתן לתקשר בבהירות ובביטחון ולהשיג את המטרה במצבים שהיו בעבר מעוררי התפרצויות כעס בלתי נשלט, אשר במקרה הטוב היו ללא הועיל ובמקרים קיצוניים יותר הסבו נזק, לפעמים אף בלתי הפיך.


אם את/ה מזדהה עם זה ומרגיש שהגיע הזמן לשינוי, אם הנך מעוניין להתחיל לשלוט בכעסך ובחייך, אשמח לסייע לך ויחד להקנות לך כלים שאין לי ספק שיובילו לשיפור משמעותי באיכות החיים שלך ובאושר הפנימי, זכרו, לכל אדם מגיע להיות מאושר ולהרגיש טוב.